WeCreativez WhatsApp Support
نیاز به مشاوره دندانپزشکی داریم پیام بدهید
سلام چطور میتوانم کمکتون کنم؟

پر کردن دندان در کودکان

یکی از پرکاربردترین روش‌های ترمیم دندان است.

از خدمات عمومی دندانپزشک دوستدار کودکان اصفهان دکتر فرنوش پیکانپور پر کردن دندان در کودکان و اطفال می باشد

برای دریافت نوبت لطفا با شماره:
۰۹۱۲۰۵۶۶۷۰۳
تماس بفرمایید.

پرکردن دندان‌ها هم بر روی دندان‌های شیری و هم بر روی دندان‌های دائمی کودکان قابل انجام است.

دندان‌های کودکان ممکن است به دلایل مختلفی به پر کردن نیاز داشته باشد، مانند پوسیدگی و خرابی دندان، شکستگی دندان، عدم رشد صحیح و بی‌نظمی دندان‌ها، بعد از پروسه‌ی عصب‌کشی دندان و یا برای ترمیم دندان‌هایی که دچار تغییر رنگ شدید شده اند.

پس از معاینه دندانها، برای آشکار کردن پوسیدگی های بین دندانی ‌ از تصاویر رادیوگرافی استفاده می‌کنند.

در صورتی که میزان پوسیدگی دندان خیلی پیشرفته و شدید نباشد، می‌توان آن را با پرکردن ترمیم نمود و در غیر این صورت، دندان‌ها احتمالا نیاز به درمان عصب‌کشی خواهند داشت.
دلایل ترمیم و پرکردن دندان کودکان

برای ترمیم کردن دندان‌ها معمولا پروسه‌ای به نام پر کردن دندان انجام می‌شود. با پر کردن دندان، سعی می‌شود که فرم و شکل دندان به حالت اولیه بازگردد و دندان مجددا کارایی قبلی خود را داشته باشد. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث می‌شوند پر کردن دندان‌های شیری و دائمی کودکان ضرورت داشته باشد:

پوسیدگی و خرابی دندان :

آسیب یا ضربه خورن دندان‌ها که منجر به شکستن یا ترک خوردن دندان می‌شود.
وجود نقایصی در شکل‌گیری یا رشد دندان‌ها که باعث می‌شود دندان‌ها کوچک شوند و یا شکل و فرم آن‌ها نامنظم باشد.
عصب‌کشی دندان‌ها و درمان ریشه .
پالپوتومی (برداشتن قسمتی از ریشه‌ی دندان) .
تغییر رنگ و لک شدن دندان‌ها .

روش‌های مختلف پر کردن دندان در کودکان

پرکردن دندان‌ها را می‌توان به دو روش انجام داد: پرکردن دندان‌ها با مواد کامپوزیتی (پرکردن با مواد سفیدرنگ) و پرکردن دندان با آمالگام (مواد نقره‌ای رنگ). در حالی که آمالگام بسیار قوی‌تر است، مواد کامپوزیتی زیبایی بیشتری دارند. (پر کردن و ترمیم دندان کودکان )

پر کردن دندان در کودکان با آمالگام (مواد نقره‌ای رنگ)

بیشتر مردم پرشدگی آمالگام را به عنوان پرشدگی نقره‌ ای می‌شناسند. پر کردن دندان با آمالگام یک درمان دندانپزشکی ترمیمی است که بیش از ۱۸۰ سال در دندانپزشکی سابقه دارد. آمالگام ترکیبی از قلع، مس، روی، نقره و جیوه است. از مواد آمالگام به خصوص برای پرکردن دندان‌های آسیا در عقب دهان استفاده می‌شود.

در دو مورد است که استفاده از آمالگام برای پرکردن دندان‌ها ارجحیت دارد: زمانی که پوسیدگی دندان در دندان‌های عقبی ایجاد شده است و دوم زمانی که پوسیدگی دندان بسیار وسیع است و چند دندان را درگیر کرده است.

یکی از نگرانی‌هایی که در مورد آمالگام وجود دارد این است که ماده‌ی جیوه‌ی موجود در آن عوارض جانبی ناخوشایندی را ایجاد کند.اگر چه جیوه خالص به تنهایی ماده‌ ای سمی برای انسان محسوب می‌شود اما جیوه موجود در آمالگام با فرایند سخت شدن آمالگام، داخل مواد می‌ماند و رها نمی‌شود. بنابراین هیچ ضرر و خطری به دنبال ندارد. تحقیقات زیادی در مورد خطر جیوه موجود در آمالگام انجام شده است که نشان داده اند استفاده از آمالگام در بلند مدت نیز مطمئن و بی‌خطر است.

از طرفی برای پر کردن دندان کودکان با آمالگام لازم است که میزان بیشتری از بافت سالم دندان تراشیده شود تا بتوان ماده‌ی امالگام را در داخل دندان قرار داد. این کار بدین منظور انجام می‌شود که دندانپزشک اطمینان حاصل کند که مواد قرار گرفته در دندان کاملا در جای خود محکم هستند و در برابر ساییدگی و استفاده‌ی مکرر از دندان مقاوم هستند.(پر کردن و ترمیم دندان کودکان)

پرکردن دندان کودکان

پر کردن دندان در کودکان با ماده کامپوزیت(مواد سفیدرنگ)

پر شدگی کامپوزیت ترمیم جدیدتری در مقایسه با آمالگام است و با پیشرفت تکنولوژی روز به روز بهبود می‌یابد. رزین کامپوزیت شکل ‌پذیری و سازگاری مشابه گِل رس دارد. برای سخت شدن مواد باید از نور مخصوصی (لایت کیور) استفاده شود. با تابش این نور، مواد فعال و سخت میشوند و ظاهری مشابه دندان طبیعی پیدا می‌کنند.
معایب و مزایای آمالگام و کامپوزیت

پر کننده آمالگام محکمتر و بادوام‌تر از رزین کامپوزیت است – برای پر کردن دندانهای عقبی استفاده از آمالگام توصیه می‌شود چرا که در این ناحیه نیروی زیادی بر دندان‌ها وارد می‌شود. از آنجایی‌ که آمالگام از فلزات مختلفی تشکیل شده است، بسیار محکم‌تر و بادوام‌تر از کامپوزیت است. رزین کامپوزیت سریعتر از آمالگام ساییده و مستهلک می‌شود بنابراین اگر برای دندانهای عقبی استفاده شود پس از مدتی باید تعویض شود.
آمالگام ارزان‌تر از رزین کامپوزیت است – پر کردن دندان‌ها با آمالگام بسیار ارزان‌تر از کامپوزیت تمام می‌شود.
طول عمر آمالگام بیشتر از کامپوزیت است – با پیشرفت‌های سریع تکنولوژی به نظر می‌رسد در آینده ‌ای نه چندان دور، مواد پر کننده کامپوزیت احتمالاً طول عمر بیشتری نسبت به آمالگام خواهند داشت اما در حال حاضر طول عمر آمالگام بیشتر است.
پر کننده کامپوزیت، همرنگ دندان بوده و جلب توجه نمی‌کند – در صورتی که دندانهای عقبی را با آمالگام پر کنید، مسلماً کسی به جز دندانپزشک متوجه ترمیم دندان شما نمی‌شود اما برای دندان‌های جلویی که در معرض دید قرار دارند، آمالگام بسیار جلب توجه کرده و زیبایی لبخند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین برای دندان‌هایی که هنگام صحبت کردن و لبخند زدن در معرض دید قرار دارند، بهتر است از کامپوزیت استفاده شود.
آمالگام حاوی فلز جیوه است –همان طور که گفته شد جیوه موجود در آمالگام خطری ایجاد نمی‌کند و مقدار جیوه ای که از ترمیم آزاد میشود بسیار ناچیز است. در واقع جیوه ای که از طریق ترمیم آمالگام آزاد میشود، کمتر از جیوه ای است که از طریق خوردن ماهی دریافت می‌کنید. با این حال امکان واکنش آلرژی به جیوه وجود دارد. بنابراین اگر به جیوه آلرژی نداشته باشید این موضوع مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند.
کامپوزیت روشی محافظه کارانه تر از آمالگام است – از آنجایی‌ که آمالگام برخلاف کامپوزیت با ساختار دندان پیوند برقرار نمی‌کند، برای چسباندن آن به دندان فضای بیشتری لازم بوده و بنابراین بخش بیشتری از ساختار سالم دندان باید تراشیده شود تا دندان بتواند ترمیم را به خوبی در خود نگه دارد. در صورتی که برای پر کردن دندان با کامپوزیت، تنها برداشتن بخش‌های پوسیده دندان کفایت میکند و نیازی به تراشیدن ساختار سالم دندان وجود ندارد.

تکنیک پر کردن دندان در کودکان با کامپوزیت حساس‌تر است.

به این معنی که دندانپزشک هنگام کار با رزین کامپوزیت باید توجه زیادی به جزئیات داشته باشد. دندانپزشک باید مراحل پر کردن دندان را به دقت انجام دهد.

برای مثال اگر دندانپزشک از قبل دندان را با اسید خراشی به خوبی زبر و آماده نکرده باشد، یا این کار را انجام داده اما مقداری از بزاق دهان هنگام اسید خراشی وارد دندان شده باشد، مواد پر کننده اتصال محکمی با دندان برقرار نمی‌کنند.

بنابراین ممکن است در نهایت ترمیم دچار نشتی شده و پس از یک یا دو سال نیاز به تعویض داشته باشد.

 


 

اینستاگرام دکتر فرنوش پیکانپور دندانپزشک دوستدار کودکان اصفهان

برای آشنایی شما با دندانپزشک کودکان اصفهان این مقاله به طور کلی نوشته شده که مطالعه این مقاله به انتخاب شما در پیدا کردن دندانپزشک خوب در اصفهان کمک بالایی خواهد کرد.
جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری و تماس با ما به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.





تماس با دکتر فرنوش پیکانپور

جراح دندانپزشک

کلینیک دندانپزشکی لقمان : اصفهان، سه راه ملک شهر، جنب کلانتری 19


تماس همراه

۰۹۱۲۰۵۶۶۷۰۳



روزهای حضور

هماهنگی قبلی با شماره تماس



دکتر فرنوش پیکانپور دندانپزشک اصفهان
دنبال کنید

شبکه های اجتماعی ما را

اینستاگرام ، واتساپ و مکان یابی با گوگل مپ



کلیه حقوق این سایت برای خانم دکتر فرنوش پیکانپور محفوظ می باشد.

لوگو دندانپزشکی