WeCreativez WhatsApp Support
نیاز به مشاوره دندانپزشکی داریم پیام بدهید
سلام چطور میتوانم کمکتون کنم؟

بیماری های رایج دهان و دندان کودکان

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۳ توسط نویسنده محتوا سایت0
Kind-Zahnarzt-1024x683-1.jpg

بیماری های رایج دهان و دندان کودکان

بیماری‌های دهان و دندان کودکان

شامل بیماری‌ های لثه، تسوک، تسریع پوسیدگی دندان‌ها و اختلال در رشد و تکامل دندان‌ ها است. این بیماری ‌ها معمولا به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف بیش از حد شیرینی و نوشیدنی ‌های گازدار، عدم تغذیه صحیح و نبود دندان‌ های دائمی در سنین کودکی رخ می‌دهند.

در ادامه می خواهیم برخی از رایج ترین بیماری های مربوط به اطفال را توضیح دهیم:

• بیماری لثه: این بیماری با التهاب و خونریزی لثه همراه است و ممکن است در صورت عدم درمان به تلف شدن بافت لثه و دندان‌ ها منجر شود.
  • تسوک: این بیماری با پوسیدگی دندان‌ها و تخریب مینای دندان همراه است و ممکن است در صورت عدم درمان به عفونت دندان و درد شدید منجر شود.
  • تسریع پوسیدگی دندان‌ ها: در این بیماری، پوسیدگی دندان‌ها به سرعت پیش می‌ رود و ممکن است در صورت عدم درمان به موقع، دندان ها از دست بروند. فلورایدتراپی راه حلی برای پیشگیری از پوسیدگی زودهنگام است.
  • اختلال در رشد و تکامل دندان‌ ها: در بعضی موارد، دندان ‌ها به درستی رشد نمی ‌کنند و ممکن است به صورت نامتقارن و نامنظم رشد کنند که باعث مشکلات در جوانی می ‌شود.

برای پیشگیری از این بیماری‌ها، مراقبت از بهداشت دهان و دندان، مصرف مواد شیرینی و نوشیدنی‌ های گازدار به حداقل ممکن، تغذیه صحیح و متنوع و مراجعه به دندانپزشک برای بررسی دوره ‌ای دندان‌ها بسیار مهم است.

برخی از مشکلات شایع دندانی در کودکان

• شکستگی یا ترک خوردن دندان: ترک خوردن دندان کودک ممکن است نشانه‌ای از بیماری دندانی مثل پوسیدگی شدید دندان یا عفونت لثه باشد. اگر ترک خوردن دندان کودک ناشی از ضربه باشد، می‌توانید ابتدا دندان را با آب خنک شستشو دهید و سپس سریعا به بهترین دندانپزشک کودکان مراجعه کنید، دندانپزشک ممکن است تصویربرداری با اشعه ایکس را انجام دهد و سپس تصمیم درباره درمان لازم را بگیرد.
  • پوسیدگی دندان‌های شیری: پوسیدگی دندان در کودکان بسیار شایع است. مصرف بیش از حد شکر، قند، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین باعث ایجاد پوسیدگی در دندان‌های شیری و عفونت دندان و لثه می‌شود. مسواک‌نزدن و استفاده از خمیردندان‌های نامناسب نیز به تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان کمک می‌کند. هم چنین مصرف ناکافی مواد مغذی، به ویژه کلسیم و ویتامین D می‌تواند به ضعف مینای دندان‌ها و افزایش خطر پوسیدگی منجر شود.

بیماری های رایج دهان و دندان کودکان | بهترین دندانپزشک کودک اصفهان

دکتر فرنوش پیکانپور ، بهترین دندانپزشک کودک اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید.
  • بیماری های لثه: بیماری‌های لثه‌ای شامل اختلالات و التهابات در بافت‌های لثه است. التهاب لثه، ناشی از تجمع پلاک و مواد مخاطی در اطراف دندان‌ها است. علائم آن شامل: خونریزی لثه، تورم، قرمزی و خارش لثه می‌باشد. التهاب پیشرفته لثه در صورت عدم درمان، می‌تواند باعث تخریب بافت‌های پایه دندان و استخوان فک شود.
  • بوی بد دهان: باکتری‌ها و پلاک‌های دندانی ممکن است به علت عدم آگاهی یا عدم توانایی در مسواک‌زدن منظم، در دهان کودکان تجمع کند. آموزش کودکان به مسواک‌زدن صحیح و رعایت بهداشت دهان از سن کودکی می‌تواند به رفع بوی بد از دهانشان کمک کند. هم چنین برخی مواد غذایی مانند: غذاهای حاوی سیر یا پیاز، می‌توانند بوی بد دهان در کودکان را ایجاد کنند. مراقبت از تغذیه مناسب و مصرف آب پس از خوردن غذاهای بو دار، می‌تواند مشکل را کاهش دهد. به علاوه پوسیدگی دندان، التهاب لثه، تجمع پلاک و سایر مشکلات دهانی نیز در کودکان بوی بد دهان را ایجاد می‌کند.

مطالعه بیشتر:

فلوراید تراپی در کودکان

انواع روکش دندان شیری

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

تماس با دکتر فرنوش پیکانپور

جراح دندانپزشک

کلینیک دندانپزشکی لقمان : اصفهان، سه راه ملک شهر، جنب کلانتری 19

تماس همراه

روزهای حضور

هماهنگی قبلی با شماره تماس

دکتر فرنوش پیکانپور دندانپزشک اصفهان
دنبال کنید

شبکه های اجتماعی ما را

اینستاگرام ، واتساپ و مکان یابی با گوگل مپ

کلیه حقوق این سایت برای خانم دکتر فرنوش پیکانپور محفوظ می باشد.

لوگو دندانپزشکی