WeCreativez WhatsApp Support
نیاز به مشاوره دندانپزشکی داریم پیام بدهید
سلام چطور میتوانم کمکتون کنم؟

عصب کشی دندان شیری در کودکان

اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۳ توسط نویسنده کلینیک240
عصب-کشی-دندان-شیری-در-کودکان.png

عصب کشی و اهمیت درمان به موقع دندان های شیری

عصب کشی دندان شیری | پالپوتومی یک درمان دندانپزشکی است که در آن دندان پوسیده و عفونت کرده، نجات داده می شود. اگر کودک پوسیدگی شدید دندان و عفونت پالپ داشته باشد، ممکن است پالپوتومی توصیه شود. همچنین زمانی که ترمیم سوراخ عمیق دندان باعث می شود پالپ نمایان شود و در مقابل عفونت آسیب پذیر گردد، عصب کشی دندان شیری توصیه می شود.

در این درمان دندانپزشکی ، هسته دندان که پالپ نام دارد، از طریق ایجاد سوراخی در تاج دندان تخلیه می شود. تاج همان بخش سفید رنگ دندان است که از لثه بیرون زده است و با مینا محافظت می شود. پالپ داخلی ترین بخش دندان است و از رگهای خونی، بافت همبند و عصب تشکیل شده است.

لینک های کاربردی : بهترین دندانپزشک کودک اصفهان –  دکتر فرنوش پیکانپور دندانپزشک کودک اصفهان

عصب کشی دندان های شیری

در این مبحث به ترمیم و عصب کشی دندان های شیری (چه قدامی و چه خلفی) می پردازیم. متاسفانه باور عموم مردم این است که؛ دندان های شیری به دلیل اینکه موقتی هستند و در سن مشخصی جای خود را به دندان های دائمی می دهند، بی اهمیت هستند و نیازی به مراقبت ندارند. این در حالیست که نقش این دندان ها در:

• تکامل صحیح استخوان های فک
  • تشکیل جوانه های سالم دندان های دائمی
  • راهنمای رویشی مناسب برای دندان های دائمی
  • جویدن غذا و در نتیجه تغذیه ی مناسب و رشد صحیح کودک
  • تکلم و ادای صحیح حروف و کلمات
  • حفظ زیبایی کودک
  • افزایش اعتماد به نفس کودک و… حائز اهمیت بوده و قابل انکار نیست.

بهترین دندانپزشک کودک اصفهان | عصب کشی دندان شیری در کودکان .

اهمیت بهداشت دهان و دندان در کودکان

بد نیست بدانیم ؛ اکثر والدین در دورافتاده ترین نقاط کشور و حتی در روستاها، اطلاعات بسیار دقیقی از زمان و تعداد دفعات واکسیناسیون کودکان دارند و انجام این اقدامات را برای پیشگیری از انواع بیماری ها تحت هر شرایط اجتماعی و اقتصادی، مهم می دانند. از آن جایی که پوسیدگی دندان نیز در حیطه ی بیماری های دهانی – دندانی قابل پیشگیری محسوب می شود، لازم است تا اطلاعات کافی و جامعی را در اختیار والدین قرار دهیم.  اما متاسفانه این امر مهم صورت نمی پذیرد.

به همین دلیل است که والدین بر اساس باور اشتباه موقت بودن دندان های شیری و عدم دریافت اطلاعات صحیح و به موقع، رسیدگی و پیشگیری های لازم را به منظور حفظ و مراقبت از دندان های شیری را انجام نمی دهند و در مدت خیلی کوتاهی (حتی قبل از یک سالگی کودک) به صورت ناباورانه با ایجاد پوسیدگی های شدید و عمیق در دندان های شیری کودکان مواجه می شوند.

عصب کشی دندان شیری چگونه انجام می شود؟

دندانپزشک کودک ابتدا عکس اشعه ایکس از دندان می گیرد تا وضعیت داخل دندان مشخص شود. بر اساس آن تعیین می شود چه درمانی مناسب تر است. معمولا دندانپزشکان کودکان  عصب کشی را انجام می دهند اما اگر مورد پیچیده باشد، شما را به متخصص اندودنسی ارجاع می دهند. ممکن است سه یا چهار روز قبل پالپوتومی، آنتی بیوتیک تجویز شود و تا هفت روز پس از آن نیز لازم باشد مصرف ادامه پیدا کند.

مراحل پالپوتومی به صورت زیر است:

بی حسی یا بیهوشی

برخی کودکان کم سن ممکن است خیلی بیقراری کنند و نیاز به بیهوشی یا آرام بخش سبک داشته باشند. اما معمولا این درمان با بی حسی انجام می شود. گاز اکسید نیتروس که به گاز خنده مشهور است نیز ممکن است برای آرام کردن کودک استفاده شود. در موارد بیهوشی، دستورالعمل لازم برای آمادگی قبل درمان به شما داده می شود که معمولا شامل زیر است:

بیمار ۶ الی ۸ ساعت پیش از درمان هیچ چیزی نخورد و نیاشامد.

بهترین دندانپزشک کودک اصفهان |  آماده کردن کودک

آماده کردن کودک

مراحل انجام پالپوتومیاگر کودک نیاز به پالپوتومی دارد ممکن است پیش از این دندان درد تجربه کرده باشد. بنابراین برای آماده کردن او میتوانید به او قوت قلب بدهید که دندان دردش برطرف می شود. توضیح بدهید که در طول درمان هیچ دردی احساس نمی کند و کل درمان نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه طول می کشد.

اگر بیمار خودتان هستید و می خواهید این درمان را انجام بدهید، باید بدانید تحقیقات نشان می دهند پالپوتومی درمان موفقی در بزرگسالان است. اگر در حین درمان دندانپزشک متوجه شود عصب کشی گزینه بهتری است، ممکن است عصب کشی را بر پالپوتومی ترجیح دهد.

بی حس کردن دهان

در این مرحله با تزریق بی حسی، دهان بی حس می شود. تزریق درد ندارد اما ممکن است احساسی شبیه به نیشگون گرفتن ملایم تجربه شود.

برداشتن پوسیدگی

بخشهای پوسیده دندان با دریل دندانپزشکی برداشته می شود. دندانپزشک مینا و عاج را سوراخ می کند تا به پالپ برسد و مواد عفونی داخل پالپ را نیز بردارد.

پر کردن پالپ

فضای خالی داخل دندان با مواد پر کننده دندان پر شده و مهر و موم می شود.

روکش دندان

یک روکش استیل بر روی ساختار باقی مانده تاج، چسبانده می شود تا کودک بتواند از دندان برای جویدن استفاده کند و هم این که از دندان محافظت شود.

بهترین دندانپزشک کودک اصفهان |  علائم پوسیدگی دندان در کودکان

علائم پوسیدگی دندان در کودکان

لازم به ذکر است، شروع دندان درد در کودکان به این معناست که پوسیدگی از سد دفاعی دندان (مینای دندان) عبور کرده و به عاج دندان رسیده است. در این حالت شاهد علائمی مانند: کم اشتها شدن کودک نسبت به مصرف مواد غذایی یا بردن دست به داخل دهان هنگام غذا خوردن خواهیم بود. این علائم تا حدی برای والدین قابل تشخیص می باشد که کودک دندان درد دارد. این رفتارها می تواند دلیلی باشد بر ایجاد پوسیدگی در دندان های خلفی که اگر به موقع تشخیص داده نشود و اقدامات درمانی برای رفع آن صورت نگیرد، پوسیدگی پیشرفت می کند و عصب دندان را درگیر می سازد.

شایان ذکر است که گاها مشاهده می شود، علی رغم اینکه پوسیدگی باعث درگیر شدن عاج و حتی عصب دندان شده است، کودک به دلیل ترس از محیط های دندانپزشکی، دردش را ابراز نمی کند. متاسفانه این امر می تواند زمینه ی مناسبی برای از دست رفتن دندان و یا حتی ایجاد عفونت های وسیع در دهان و حتی صورت کودک شود.

توصیه می شود با دیدن علائمی مانند خودداری کردن کودک از میل کردن غذا، یا بردن دست به داخل دهان هنگام غذا خوردن و هر نشانه ی مشکوک دیگر در دهان و یا صورت، به دندانپزشک کودکان مراجعه شود تا دندان ها از نظر سلامتی و همچنین وجود شروع پوسیدگی و نیز احتمال بروز عفونت بررسی شود.

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

تماس با دکتر فرنوش پیکانپور

جراح دندانپزشک

کلینیک دندانپزشکی لقمان : اصفهان، سه راه ملک شهر، جنب کلانتری 19

تماس همراه

روزهای حضور

هماهنگی قبلی با شماره تماس

دکتر فرنوش پیکانپور دندانپزشک اصفهان
دنبال کنید

شبکه های اجتماعی ما را

اینستاگرام ، واتساپ و مکان یابی با گوگل مپ

کلیه حقوق این سایت برای خانم دکتر فرنوش پیکانپور محفوظ می باشد.

لوگو دندانپزشکی